Sommertest af Kampa Croyde 6 Classic Air telt

Sommerferie 2016 i Italien i et Kampa Croyde 6 Classic Air telt

Gennem www.Altomcamping.dk  har vi fået fornøjelsen af at teste et stort lufttelt fra Kampa og forventningerne er høje til det flotte 6 personers polycotton telt. I det nedenstående kan I læse om teltet levede op til forventningerne 🙂

Vi er spændte på teltet, som i nedpakket stand, vejer 43 kg. og fylder det halve af vores bagagerum (på en Peugeot 407 st. car) og som skal danne basis for en længe ventet sommerferie i et varmt Italien. Vi prøveopsætter teltet weekenden før afgang og det går som en leg, selvom vi aldrig har prøvet det før, og det tager ca. 10 minutter at pumpe luft i de i alt 5 luftkanaler, og få nogle pløkker i jorden. Med teltet følger også en perfekt formet presenning, som placeres på jorden før end teltet lægges ovenpå.

Kun den sidste “stang” mangler luft 😀

Tøserne pumper løs … det går som en leg 🙂

Bum – så står teltet der, og man er klar til et velfortjent glas rødvin 😀

For nogle år siden havde vi et Outwell Ohio XL og det kan faktisk godt sammenlignes med dette Kampa Croyde telt; alligevel overraskes man lidt af størrelsen. I bunden af teltet er der 3 rum; 2 komplette soverum i hver side og et lidt større i midten, som også kan fungere som påklædning- eller toiletrum. Vi havde dog brug for at alle 3 rum var soverum. I midten er der et “fællesrum”, som vi lægger et tilhørende tæppe i, så det bliver dejligt blødt at gå på (og det hygger jo også). Forrest er der det, som bedst kan benævnes som verandaen; dog kan verandaen kun åbnes fortil – ikke til siderne; her skal vores køkkenbord med integreret vask fra Kampa stå. Køkkenbordet er perfekt til de 2 gasblus – også fra Kampa – som i fællesskab med grillen skal kokkere maden på vores ferie.

Det dejligt bløde gulvtæppe anes, samt køkken anordningen i forteltet.

Da vi er lidt utålmodige efter noget seriøs feriestemning, beslutter vi os for at overnatte i teltet. Luftmadrasserne, som iflg. Kampa skulle være garanteret fri for at kunne miste luft i løbet af natten, bliver pumpet. Caroline på 11 år flytter straks ind med dyner og puder. Strøm kan vi jo ikke undvære og teltet har smarte ind- udgange i hver side af teltet, så strømkablet ikke behøver at skulle trækkes unødigt langt. Kampa er leveringsdygtig i næsten alt inden for camping, så vi har også fået stole i forskellige udformninger og et fint bord, som er meget let.

Én af de stole vi har fået med – denne er mest til små lette numser … 🙂 Dem er vi heldigvis også leveringsdygtige i 🙂

Kampa gasblusset tjente os godt – der blev kokkereret meget, dejlig mad i løbet af sommerferien 🙂

Vi tilbringer en vellykket nat på luftmadrasserne i det store telt – så vidt så godt. Nedpakningen gik også over al forventning; vi tjekkede lige Youtube videoen, så vi var sikre på at folde teltet rigtigt og der var endda plads i overskud i tasken – så nu kan ferien komme an 🙂

En teltferie kræver jo lidt mere oppakning og bagage end en ferie i vores campingvogn, så vi har også været så heldige at få en spritny Euro-trailer fra Camplet, som kan laste 350 kg. med til alle vore pakkenelliker; den laver vi en separat anmeldelse af i en anden artikel. I løbet af ugen samler vi al bagagen på stuegulvet. Det hober sig en smule op og vi fortryder halvvejs at vi takkede nej til de høje sider, der kunne være blevet monteret på traileren.

En ting mangler vi dog stadig og den er vigtig; et toilet ;-D  Heldigvis har vi Lunderskov Camping lige rundt om hjørnet og de har endda forskellige modeller i forretningen. Vi vælger et Thetford Porta Potti 345; SÅ er vi klar 🙂

Natpotten er på plads – passer lige ind bag et højskab, så vi kan sidde i fred og ro.

Nu håber jeg ikke, at jeg med pakkelisten som kommer til sidst i artiklen, har taget modet fra nye, potentielle teltcampister, for det er jo bare med til at forlænge forventningens glæde; man er nødt til at begynde at pakke i tide. Teltcamping i udlandet kræver omtanke og forsynethed; dvs. lidt mere planlægning end eks. ferie i campingvogn; den er jo som regel pakket med det allermest nødvendige allerede. Til gengæld får man camping oplevelsen, som den oprindeligt var tiltænkt; man er så tæt på naturen som muligt, men stadig tryg i sin lille (eller store) stof puppe. Lydene er tæt på (kan naturligvis både være godt og ondt) og så er der lige den umiskendelige, dejlige duft af telt. Som teltcampist bliver man tvunget til at lægge sit kontrol gen bort for en stund, for det er en fysisk umulighed (ihvertfald med børn og hund) at holde orden i teltet. Når først man har accepteret dette, er det bare at nyde at være sammen og ikke kigge arrigt på tøj, der ligger hist og pist — o.k.. indrømmet, så går der lige lidt før end jeg når dertil, men hallo — det er jo ferien, det gælder, så glem bare alt om kontrol og opdragelse. Nå – det var et sidespring 🙂

Detaljerne om vores ferie kan læses andetsteds, men teltet holdt hvad det lovede. Vores ferie udspillede sig på 3 campingpladser; 2 i italien og 1 i tyskland og hvad vi synes om teltet på de 3 steder få I her en sammenfatning af:

1. stop; Camping Lago di Levico i Trentino

Afgang kl. 20:30 fredag aften d. 24.6. og ankomst ca. kl. 15:30 d. 25.6.

Turen forløb upåklageligt på trods af mange vejarbejder på A7. Vi kørte over Fern passet, for at undgå motorvejen gennem Østrig (dermed sparede vi udgiften til Vignetten, som er obligatorisk, hvis man kører motorvej gennem Østrig). Hverken Fern passet eller Brenner gav os nogen problemer, da vi jo havde noget mindre vægt bagpå end vi plejer og Euro traileren fulgte bare med – det var den rene svir. Vi tankede op hjemmefra og tankede først igen i Østrig, så her kunne besparelsen på brændstoffet tydeligt mærkes. (husk at diesel er billigt i Østrig).

Tagboks og trailer er pakket til bristepunktet.

Vogntoget er klar til afgang – så er der kun 1349km der skal tilbagelægges …

Teltet blev sat op; dog måtte tarzanpløkkerne findes frem pga den meget hårde – nærmest bjerglignende – jord. Vi fik varmen, selvom der i Levico’s ca. 400 mtr. højde er lidt køligere end i Trento, som kun ligger ca. 25 km. væk. Selve teltopsætningen tog igen ikke meget mere end 10-15 minutter, men så er der lige alt oppakningen. Teltet har også 2 indgange og dermed mulighed for gennemtræk i midten af teltet, hvor man også har mulighed for kun at lyne myggenettet, så luftgennemstrømningen forbliver intakt. Hele frontstykket lyner vi af og her opdager vi noget, der ville være rigtig godt; når frontstykket er lynet af, fungerer det lidt som et udekøkken og her vil man normalt også placere sit spisebord/stole. Desværre kan man ikke lyne vinduerne i siden ned, som man normalt kan i et fortelt. Vi tilskriver denne “mangel” det faktum, at teltet er produceret i England og dermed først nu begynder at brede sig til Europa. I England regner det en del og temperaturen er moderat. I Italien derimod er normalen en temperatur på 30 grader og op. Vi sætter os altså helt ud i det fri, hvor luften cirkulerer og ikke kun forfra og bagfra (fra de åbne sider i midten af teltet).

Anders må lige have hjælp af mor 1. gang det lille telt skulle op. Derefter så han sig aldrig tilbage !

5 minutter senere er hans lille Kampa Brighton 3 klar til at blive beboet.

I alle vinduer i teltet er der “gardiner” som vha velcro og hasper er nemme at montere/afmontere. Mens gardinerne er afmonterede, er der syet små lommer forneden; dermed hænger de ikke bare ned men kan puttes ned i lommerne og er dermed beskyttede og skjulte.

Lommerne der gemmer gardinerne væk – rigtig smart !

Om aftenen / natten er vi glade for myggenettene i både sovekabinerne og i siderne på teltet, da vi så stadig kan få lidt luftgennemstrømning. Nætterne i Italien er sædvanligvis tæt på 20 grader, men ikke den første nat her i Levico. Vi vælger at lukke teltet helt af den første nat, hvor der kun er ca. 10-12 grader. Nu savner jeg min sovepose, men må ty til et tæppe og en varm krop ved siden af og så går det.

1. stop; Union Lido Vacanze, Cavallino

Efter en dejlig uge i Levico er det tid at komme videre, omend udsigten til nedpakningen er lidt nedslående; det er med at komme igang så tidligt som muligt inden det bliver for varmt. Målet er, at være køreklar kl. 11:00 og det når vi faktisk rigtig fint. At vi har 3 store børn betyder heldigvis, at de selv klarer at pakke deres habengut i deres respektive sovekabiner sammen. Det er stadig hårdt arbejde, så teltcampister, der ikke spenderer hele ferien ét sted, må være den sporty slags, der elsker udfordringer ;-P

Vi fandt aldrig helt ud af hvorfor, men enkelte naboer trak på smilebåndet hver eneste gang vi pakkede teltet sammen … !??!? 😀

Der er kun ca. 168 km. fra Levico til Cavallino  og til sidst kan vi kun se dolomitterne i bakspejlet. Nu er der fladt og trafikken bliver tættere, da vi nærmer os lido’en. Vores trofaste Peugeot har ingen problemer med oppakningen og traileren følger stadig umærkeligt efter.

Igen en problemfri opsætning og der er ingen tegn på at teltet i varmen har lidt overlast i hverken syninger eller lynlåse. Temperaturen har dog fået et lille nyk opad, så nu skal teltet stå sin prøve i 30-32 graders fuld solskin. Pladserne her på Union Lido er dog ret sandede, så vi finder hurtigt ud af, at vi har behov for en slags tæppe på “verandaen”, så vi ikke slæber alt for meget skidt med ind i teltet. Efter at vi har lagt en presenning går det bedre, selvom den ikke kan betrædes i middagstimerne hvor vi ikke har nogen nævneværdig skygge.  Specielt Fie kan slæbe ret meget sand med ind via fødderne.

Formiddag & sidst på eftermiddagen kan vi holde teltet i skyggen. Det er noget man er rigtig glad for omme i Italiens land 🙂

I middagstimerne flygter vi ud af teltet; her bliver virkelig varmt, selvom det er mere åndbart end et rent syntetisk telt. Da vi valgte pladsen var det udfra devisen; hellere skygge om morgenen/formiddagen og om eftermiddagen/aftenen end middag, hvor vi højst sandsynligvis alligevel ville være på stranden eller i vandland (undtagen Fie + én).

Anders har morgen/formiddags skygge. Skal hilse og sige at det er noget en 16 årig teenager sætter pris på !! 😀

Anders’  luftmadras (en no-name fra Jysk) har fået nogle underlige buler, som vi regner med er opstået pga varmen, men vore Kampa madrasser udholder varmen uden defekter.

En nat regner det – ikke voldsomt – men nok til at man lige vågner pga larmen; det tordner lidt. Der er ingen våde steder efterfølgende, så teltet er ihvertfald også tæt 🙂

Kabel gennemføring findes i begge sider af teltet.

Ventilen til en af luftstængerne.

1. stop: Camping via Claudia, Lechbruck

Så er der dømt nedtagning/-pakning igen og vi er nu ved at ha’ helt styr på prioriteterne og igen er der ingen problemer; vi ender da med at konkurrere med os selv på tiden ;-P  Underlaget har dog været lidt træls, så det kræver lige lidt grovrengøring før end teltets bund er klar til at blive pakket sammen. Presenningen, som følger med teltet, har gjort sit arbejde, men kanterne har lige raget lidt ud.

Vi har 464 km. foran os og på forunderlig vis finder vi en rute gennem Østrig, som vi ikke har kørt på før. Mindst én gang – på en 16 % stigning – er vi MEGET glade for, at vi ikke har campingvogn med, for selv med trailer må vi helt ned i første gear. Vi finder efterfølgende ud af, at det også er forbudt at køre med campingvogn på denne strækning – forståeligt – men Østrig får meget hurtigt en ende, så det har været et smalt sted vi har passeret.

I Tyskland skal jeg lige love for, vi får alt den plads vi kan bruge 🙂

og det endda med den skønneste udsigt – helt ned til søen 🙂

Da vi ankommer til campingpladsen ca. kl. 20:30 er vi begejstrede; endelig får teltet det underlag, det har fortjent; dejligt, tykt grønt græs 😀  Nu er temperaturen reduceret noget, så det bliver spændende om vi kan holde varmen. Teltet er igen hurtigt oppe og selvom vi højst skal være her 3 dage, bliver vi nødt til at pakke det hele ud; efterhånden glæder vi os lidt til at vi ikke skal igennem dette hurlumhej igen. Vi ligger helt ned til søen og på nær en camper, er vi de eneste på denne teltplads. Campingpladsen er langstrakt og der er flere teltpladser, men ikke alle har strømudtag, så valget var nemt. Anders får også hurtigt sit telt sat op; han er ved at blive helt ferm til det.  Om natten har jeg så afgjort meget svært ved at holde varmen og bekymrer mig også om ungerne, så jeg prøver at smide et tæppe over Caroline. Maria har efter mors anvisninger beholdt sin vamsede slåbrok på og Anders får også besked på at ta’ en jakke på, selvom han er den, der har fået den tykkeste dyne med.

Temperaturen har nok været lidt under 10 grader og det er ikke ret kompatibelt med de dyner, vi har med til ferien i Italien – heller ikke engang med ekstra tæpper.  Soveposer havde til gengæld været ubrugelige i Italien — hmm….

Palle alene i verden 🙂

Konklusionen er, at Kampa Croyde 6 classic air har bestået sin eksamen til UG, dog kan det med fordel opgraderes med flere lynlåse/myggenet, så det kan tilpasses en ferie i sydeuropa. Derudover mener vi også, at fronten burde ha’ 2 lynlåse, så man også kan nøjes med at lyne midten op, mens siderne er bag teltdug. I det hele taget savnede vi lidt mere dybde i netop frontstykket (verandaen), men det er sikkert pga de faste afstande mellem luftkanalerne; hvis afstanden blev længere ville teltet blive mere ustabilt, så vi foretrækker nok et stabilt og sikkert telt. Selvom vi har oplevet både megen blæst og også en gedigen regnbyge den allersidste nat i tyskland, så har vi hverken mærket vand eller ustabilitet i teltet.

En tømmerflåde trillede forbi på Claudia i Tyskland 🙂

Om vi så fra nu af bliver teltcampister om sommeren !??  For os er det ikke optimalt, da vi gerne rejser lidt rundt og med 5 mennesker og en hund er det ganske enkelt for hårdt arbejde. Ideelt ville det være, hvis man vidste, at man kun skulle fra a til b og så ellers blev der hele ferien indtil man skulle hjem igen; i det tilfælde ville vi helt sikkert overveje det. Kampa Croyde 6 Classic Air er overraskende meget telt i en rigtig god kvalitet for en meget rimelig pris og der er plads til mere end man har plads til at fragte.

Anders har også blåstemplet det lille, hyggelige Brighton 3; det holdt stand mod både blæst og regn. I solskin sørgede det for, at Anders ikke fordrev tiden med at sove og vægten gør det ideelt til en cykelferie.

På Camping Levico kunne vi ikke redde os noget skygge, så her blev stolene lystigt fragtet rundt, til det træ der på et givent tidspunkt gav mest skygge.

Til os 5 mennesker og en hund har vi pakket flg. til en ferie på mindst 14 dage;

Telt + gulvtæppe til teltet.

Stormpløkker, alm. pløkker og nogle tarzan pløkker til den hårde Italienske jord.

3 enkelt luftmadrasser  (én ekstra i nødstilfælde)

3 dobbelt luftmadrasser  (én ekstra i nødstilfælde)

5 dyner + 7-8 puder + 2 tæpper (når vi nu ikke vælger soveposer da turen går til varme Italien vurderer jeg at vi må gardere os med de få tæpper)

5 stole

bord

køkkenbord

gasblus

grill

2 gasflasker (én til grillen og én til køkkenet)

højskab til tøj m.m.

transportabelt toilet

2 køleskabe (ét stort, som sluttes til bilens cigarettænder+ et mindre, hvori vi lægger frosne 1/2 lt. vandflasker)

trækvogn (en solid Kampa trækvogn, som nok er lidt luksus).

2 bedrollers med tøj

2 store sportstasker med tøj

1 stor taske med håndklæder (7 store + 3 små; vi forventer at vaske efter ca. 1 uge).

1 stor pose med 5 lagner.

lille 2-mands telt fra Kampa MED stænger (til Anders)

stor luftpumpe + en lille alm. fodpumpe

1 plast kasse med låg til køkkenting; tallerkner, bestik, glas, krus, krydderier, viskestykker, karklude m.m.

1 plast kasse med låg til flere køkkenting; gryde, pande, skåle, paletkniv, osteskærer, øseskeer, proptrækker, dåseåbner, saks osv.

stor taske med ekstra fodtøj

LED lamper/lyspaneler.

Langt strømkabel (evt. + omformere) + en kabeltromle (til Anders’ telt).

2-3 forlængerledninger med flere stik.

GPS – ellers opgradering af Tom-Tom mobil app.

min. 5 opladere til mobiltlf. (mobiltlf. er der ingen fare for at vi glemmer ;-P )

2 bærbare computere + opladere

Høretelefoner til køreturen (ellers ville vi vist være blevet vanvittige ;-D )

Mobildata nok — vi abonnerer hos “3”, da vi så også har mobildata i udlandet; det er VIGTIGT med 3 storforbrugere af data.

Fie’s hundekurv

hundemad

Blå EU hundepas (husk at tjekke dato for sidste vaccination)

børste, kam og saks til Fie

Vandskål (som altid ligger under mit bilsæde, så Fie kan få vand i pauserne) + madskål.

1 plast kasse med toiletsager (fælles shampoo/sæbe/negleklipper/solcreme osv) samt myggemidler, panodiler, flåt tang, plaster, allergipiller og vitaminpiller m.fl..

Ekstra sikringer til bilen og ekstra pærer til div. lygter.

Kaffe og ginsengpiller (Gerimax) til den lange køretur.

God bog/bøger og evt. også lidt turistguides.

Sidst, men ikke mindst pas, Visa, sygesikringskort (både de gule og de blå EU kort), registreringspapirer på bilen, kontante euro (der skal jo betales eur. 0,70 for at komme på et rent toilet på motorvejen gennem tyskland).

Jeg har sikkert glemt et eller andet på listen, men jeg tror jeg har husket det grund-læggende .. og der var helt ærligt ikke plads til en krumme mere, selvom vi både har et stort bagagerum, en stor tagbagageboks OG en trailer med.