Påskeferien 2010 - Alsace  -  Del 1 - Del 2
Flere og større billeder i Galleriet  -  tilbage til Forsiden

Torsdag d. 22/4-2010
Vi kørte som tidligere nævnt op til Struthof, der ligger tæt ved Schirmbeck oppe i et tidligere skisportsted (temmelig ironisk at omdanne noget livsbekræftende til et sandt helvede). Himmler havde udpeget stedet, som lå tilpas afsides og som tillige med havde indbygget stenbrud, som fangerne kunne slide med at arbejde i. Struthof er specielt ved, at man der udførte forsøg på fangerne; dvs. f. eks. injicerede tyfus og andre sygdomme for at finde ud af, om det evt. ville kunne bruges ved bakteriologisk krigsførelse. Jeg har ikke lyst til at fortælle så meget mere om det, da det vidnede om ufattelig mangel på følelser af nogen art og der er jo i sig selv fuldstændig umuligt at kapere at mennesker er i stand til denne slags ondskab.Heldigvis fik besøget en ende, og vi kunne fortsætte vores dejlige ferie .. selvom vi alle kunne mærke, at Struthof havde sat sine spor i os. Her følger lige nogle ikke særligt livsbekræftende billeder fra Struhof lejren.

Indgangen til KZ lejr Struthof

Overblik hvor barakkerne lå

Den offentlige galge

Vagttårn - med dobbelt pigtrådshegn

Det meste af lejren

Krematoriet/tortur huset

Forsøgsrummet

Massegraven hvor tusinder og atter tusinders aske blev smidt.

De alt alt for små senge, hvor der sidst i krigen måtte sove 3 i hver seng.

Kontrasten er stor - den tyske lejrchef's pragtvilla med tilhørende svømmepøl. Her boede han med sin familie, lige ved siden af lejren ....

Slut på krigs billederne der brænder sig fast på nethinden, og tilbage til nutiden (Hvor alt for mange gennem de sidste årtier, har forsøgt at kopiere Hitler !!)

Her inden vi går videre til fredagens udskejelser, skal vi huske at fortælle, hvordan vi har indrettet os til denne ferie; vores tunneltelt, som vi forelskede os i til Herning Feriemessen, er et Outwell Ohio XL på ca. 35 m2 .. dvs. noooget større end vores ellers elskede camp-let. Vi har været glade for vores gulvtæppe, som er skræddersyet til dette telt og det virkede faktisk også isolerende og var dejligt at gå på med bare strømpefødder. Da alm. luftmadrasser ikke isolerer mod kulden fra jorden, har vi investeret i selvoppustelige liggeunderlag fra Outwell, som virkelig levede op til forventningerne; på intet tidspunkt har vi mærket kulden nedefra. Vi sov i Outwell Comfort 2400 soveposer, selvom frysepinden her også godt lige ville ha' et ekstra tæppe ovenpå, da vores varmeovn jo havde snydt os en enkelt nat, hvor det altså var tænderrystende koldt lige pludseligt !

Fredag d. 23/4-2010
Fredag kunne vi ikke rigtigt blive enige om, hvad dagen skulle bruges til, da det jo var vores sidste dag og der var flere ting vi gerne ville; vi ville gerne gå en tur på et bjerg igen, se nogle flere storke, smage lidt mere vin og se en lidt større by. Det endte med, at vi faktisk nåede det hele; først kørte vi ad den nordlige vinrute, som også var helt igennem charmerende - endte i Obernai .. hold da op, hvor var den smuk; masser af flotte gamle bindingsværkshuse, søde butikker, en masse fortovsrestauranter -- der kunne jeg godt have brugt noget tid, men med 3 banditter, der efterhånden var lidt mættet mht bygninger, så var vi dog glade for, at vi ikke havde valgt Strasbourg. Sør'me om ikke Obernai kunne bryste sig af også at have mindst én stork - tjek :-)

Et styk vejside på den nordlige del af vinruten

Legepladsen i parken, midt i Obernai

Slottet lige ved siden af parken

Et lille kapel "et eller andet" midt i parken i Obernai

Farmand på jagt efter WiFi - de franskmænd er alt for gode til at låse - det lykkedes dog :)

Centrum - Obernai

På vej hjem besøgte vi en sidste vinbonde i Itterswiller - en anden vildt hyggelig by på vinruten, og købte et par fl. muskatvine, som smagte lidt henad hyldeblomst :-) Efter at have guffet den obligatoriske is i vores hjemby, kørte vi op til det bjerg, der lå modsat det bjerg vi allerede havde besejret flere gange :-) Her fandt vi en tilpas kort vandrerute, som skulle ta' ca. 1 time, som havde lidt botanisk islæt .. dog varede turen kun godt ½ time, men tiden var også så fremskredet, at vi skulle til at tænke på aftensmad. Vi vidste, at vejrudsigten for Alsace i næste uge lød på endnu varmere og dejligere vejr, så det var ikke fordi lysten drev os mht sammenpakningen. Faktisk kunne vi godt se idéen i, at proppe et sugerør i munden og så lægge os ned i bækken, da vi bestemt har haft en ferie, som vi helst ikke vil hjem fra .. ihvertfald ikke endnu *suk

Hjemad vinruten igen

Startstedet på feriens sidste vandretur      Forfriskning inden start

Vi valgte den korte grønne rute - Den Botaniske tur. Smuk smuk tur :)

Husker ikke hvilken type træ dette var, men sjovt der ingen grene er før helt i top.

Udsigt over mod Ville i det fjerne.

Lørdag d. 24/4-2010

Kl. 11:55 trillede vi ud af campingpladsen og lige nu udnytter vi det sim-kort, som Bryan købte i Aldi i Flensborg; sidder og surfer på nettet, mens kilometrene langsomt men sikkert bliver barberet af og ungerne har været rigtig dygtige til at underholde sig med film på dvd'erne eller sidde og male lidt - lige nu er vi i Soltau og klokken er 21:30, så vi regner med at være hjemme i Lunderskov ved 1 tiden og så er det go' nat og tak for denne gang .. glæder mig allerede trods alt til at lægge mig i min egen seng (som er helt lige og ikke verfer mig af pga jordens hældning !!) Ude godt men hjemme bedst :-)

Næsten hjemme - kun ca 750km tilbage .... Her på 5 sporet motorvej :)      Reklameluftskib omkring Hannover

Lidt om campingpladsen

Til allersidst skal vi da lige have lidt billeder fra campingpladsen vi besøgte. Vi spenderede alle 7 dage på Campeole Le Giessen i Bassemberg v/ Ville. En 13 euro ACSI plads. En fornuftig plads i det jævne 3 stjernede mellemleje. Kunne godt have ønsket os nogle flere blomster, som franskmændende jo er så gode til, men det kan være det kommer lidt senere på foråret ... Faciliteterne fungerede også - på deres egen skrigende gule måde :) Toiletter blev klinisk rengjort 2 gange dajligt, til trods for vi kun var omkring 5 enheder på pladsen det meste af tiden. Fornuftigt størrelse på parcellerne - med vores store telt, trailer osv, bredte vi os dog over 1½  parcel, da der jo ikke ligefrem var overfyldt her uden for sæson.

Indkørsel/reception      Legepladsen, heller ikke prangende, men ungerne hyggede sig alle 3.
Bækken var den den store vinder som legeplads      Pagoderne til udlejning.
En af de mange broer på pladsen, med det skønne bjerg, lige bagved.      Bordtennis og Boule (Eller hvad det nu hedder) bane ved siden af.
Toilet til europæere - dog uden brædt      Toilet til franskmændende
"Køkken" - Ingen varme mad faciliteter - udelukkende opvask.      Sanitets bygningen - 3 stk ialt fordelt ud over pladsen.