Årets sommerferie 2011 - Italien

Del 1 Italien  -   Del 2 Tyskland/Tjekkiet  -  Større billeder i Galleriet  -  tilbage til Forsiden

De sidste 14 dage før sommerferien har været ekstremt begivenhedsrige og meget travle; både Bryan og jeg har haft meget travlt på arb., men var meget fokuserede på præmien; vores ferie, som vi for længe siden var blevet enige om skulle gå til Italien i vores store, fine Outwell Ohio XL telt. Vi skulle bare lige nå at købe noget nyt service, så vi måtte lige ind til Lunderskov Camping og kigge. Nu hvor vi var der og det var søndag, så kunne vi jo også ligeså godt lige bruge lidt af tiden til at få feriestemningen til at blomstre ude blandt deres brugtvognsudstilling. Vi har tit kigget og overvejet en campingvogn, men er hver gang blevet enige om, at det var noget pjat og så sent som sidste år købte vi jo vores telt, så vi nu havde både en gammel, men funktionsdygtig camplet og det store telt til sommerferierne - desuden er der så mange forskellige vogne, med lige så mange forskellige indretninger, at det var helt umuligt at finde lige dén, der ville passe bedst til vores familie ... troede vi ;-) Mens vi dog gik rundt og kiggede i vognene, blev vi alligevel nogenlunde hurtigt enige om, at HVIS vi skulle ha' en vogn engang, så skulle det være med køjer på langs og 2 siddegrupper; én i børneafd., der ville kunne reddes op til en 3/4 seng og en rundsiddegruppe i den anden ende. Nå ja -- det kan da godt være, at vi uden decideret at være klar over det, faktisk allerede havde bestemt os for at prøve denne for os helt ukendte måde at holde ferie på. Ihvertfald fandt vi en Detleffs med de rigtige features til kr. 52.800 fra ´98 men så fulgte der også et Penta fortelt med. Man kunne da også lige nævne det for banken, bare for en sikkerheds skyld, men det var nu først da vi for 3. gang rendte rundt mellem de brugte vogne blev lidt mere sikre på, at det skulle være en Wilk; den så ligesom mere gedigen ud, men prisen for den vi fandt fra ´95 var altså ikke helt rigtig og så tror jeg vistnok, at vi i løbet af de næste 3-4 dage; dvs. 8 dage før afrejse, for alvor brugte tid på nettet. Pludselig var den der (efter at vi udvidede søgningen til hele landet); en meget fin Wilk fra 2005 til en fin pris og inklusiv alt tilbehør - dog "kun" et Isabella Capri Lux fortelt, som ikke overholdt mit minimumskrav på 3 mtr. i dybden, men det var den rigtige vogn. Vores søde bankrådgiver er vant til lidt af hvert fra vores side; det er ikke så tit vi gør brug af hendes kunnen, men når vi gør plejer det at gå lidt hurtigt og hun er dygtig nok til at honorere vore pludselige indfald. Hvis det så havde været dét, men nu skulle bilen ligesom også synes, for vores fromme plan mht alligevel at køre på ferie med telt faldt jo nu helt til jorden.

Netop kommet hjem fra handlen på Sjælland

Hjem til tilfredse børn :)

Sælgeren på Sjælland var helt utroligt sød og faktisk også lidt ked af, at måtte sælge vognen, men nogle gange ændrer livet sig jo og så må man jo ændre sig med det. Han fik synet vognen om mandagen, dog blev der føjet lidt spot til skade da vognen fik en skade på vej til syn, men sælgeren var lynhurtig til at få skaden anmeldt hos sit forsikringsselskab og var lidt bekymret for om vi ville springe fra, men tingene var jo under fuld kontrol - vi fik synet bilen og vejet den op til 1300 kg, så vi lovligt kunne køre til Italien med den; vognen var allerede tempo 100 godkendt. Bryan hentede den så mandag eftermiddag og på nær Caroline, der altså skulle sove før han kunne være hjemme, fik Maria og Anders lige lov at se den før end det gik afsted i drømmeland. Vi var tilfredse :-) Nu var det så lidt spændende om vi også kunne nå at modtage de nye registreringsattester før fredag; torsdag var de ikke kommet endnu, men fredag dukkede de op *pyha ! Vi havde gået og pakket lidt og nydt at det ikke alt skulle nås i sidste øjeblik og for en gangs skyld kunne vi lade vore bedrollers blive hjemme - dejligt. Vi var dog meget opmærksomme på, at vi ikke ville have overvægt -- jeg var betænkelig nok ved at skulle afsted med sådan et skrummel; Kassel bjergene blev i mine drømme til blodtørstige campingvognsdræbere for slet ikke at tale om Brennerpassets prøvelser; vi har bevidnet slingrende campingvogne før og jeg bliver virkelig dårlig ved tanken om hvad der kan ske, hvis man for alvor mister herredømmet over sit vogntog :-( Heldigvis har vores vogn slingrekobling; om ikke andet så virker bevidstheden om denne dulmende på mine grimme fantasier.
Det nye lange vogntog - klar til afgang :) Har kørt hele natten, og er nu nået frem til Lermooser Tunnel, lige inden Fernpass
Og BANG - på vej opad Fernpass - pyyh det er hårdt for koblingen at sætte igang opad. Den holdt dog fint :) 3 kvarter, så rullede vi igen. På den anden side af Fernpass, måtte vi lige køre en lille omvej og se byen Hatting. (Min (Bryan's) lillebror bor i Hatting DK, så det var sjovt at se byen med bjerge !

Fredag aften ca. kl. 20 dampede vi af; sikret efter alle kunstens regler (bilen havde for en lille måned siden fået service eftersyn og for en uge siden fik vi nye bremser m.m.). Når først børnene er blevet placeret og man i hovedet har gennemgået evt. ting, der kunne være træls at have glemt og vi så trillede ud af indkørselen var det ligesom om roen endelig indfandt sig og man kunne glæde sig over at kunne slappe af de næste 14-15 timer; målet var Camping Natterer See v/Innsbruck. Igen havde vi underholdning med til turen, så børnene ikke ville begynde at kede sig alt for hurtigt; malebøger, farver, DSI'er med film og hørebøffer. Da vi begyndte at glippe lidt med øjnene, holdt vi en tissepause og fandt puder og et par dyner frem. Snart var der ro fra bagsædet og trafikken stilnede yderligere af; jeg var forberedt på kun at få 3-4 timers søvn, men tror det lykkedes mig (med mange ophold) at få ca. 4,5 timer på øjet. Kassel bjergene bød på mange op og nedkoblinger, så der skulle lige holdes lidt øje. Både bilen og Bryan klarede det fint, så de første prøvelser kunne vinkes af som veloverståede :-) Turen blev først lidt træls, da der var ca. 70 km. tilbage; trafikken til og fra Innsbruck var meget heftig og resulterede i køer begge veje -- nu havde Bryan jo kørt i ca. 14 timer og var forståeligt nok ved at blive en anelse træt (selvom hans forudsætninger for at køre om natten er bedre end de flestes pga sit natarbejde), så det var lidt træls bruge tid på at stå og glane mellem 2 tunneller. Efter ca. 1 1/2 times on and off kørsel lysnede det lidt og vi kunne køre ind på campingpladsen ca. kl. 11:30 og vi fik hurtigt sat solsejlet på, så Bryan kunne få en velfortjent lur.
Velkommen til Natterer See Hmm, jeg trænger vist til at få sovet :D
Ok legeplads & badesø Den er nu flot - Æ Vun :)
Aftenhygge under solsejlet i Alperne Ungerne var nemme at få i seng, den 1. nat i ny vogn :)

Umiddelbart var vi dog lidt skuffede over at få tildelt en både skæv og trekantet plads og ved ankomsten måtte de lige spørge om vi ikke hellere ville betale med ASCI istedet for Camping Cheque, da det for dem var bedre med ACSI; førstehåndsindtrykket var dermed blevet svækket en smule. Faciliteterne var ret nye og meget fine. Pladsen arrangerede daglige ture med bus til Innsbruck - gratis og deres badesø var udstyret med klatrebjerg, trampolin og andre sjove ting. Temperaturen var dog ikke just badevenlig, men Anders måtte dog alligevel lige checke søen ud -- overraskende var det dog, at det faktisk kostede eur. 2,50 at benytte badesøen, dog var det gratis lige den dag; nok fordi Anders var deres eneste badegæst *ss Vi valgte at pakke sammen igen næste dags formiddag og køre videre -- ingen tid at spilde på en for os lidt skuffende plads, så vi vinkede farvel ved 10 tiden og programmerede GPS'en til Camping Week-end i San Felice v/Salo og jeg KÆMPEFJOLS havde glædet mig så meget til at køre ned langs vestsiden og de smukke omgivelser til at vi liiiige havde glemt den lille detalje, at vi jo var blevet lidt bredere siden sidst -- en noget rædselsvækkende tur ventede os !!!
Flot toiletbygning Dejlig bruser med MASSER af vand - ingen vandsparer her - wuhuu

Det var først, da der ikke nogen vej tilbage og de stejle bjergsider kom faretruende tæt på vores "vun", at det slog os at der var en grund til at vi ikke havde set andre campingvogne hoppe af motorvejen og køre ned mod Garda søen; de havde ganske enkelt været klogere end os :-( Jeg bandede ihvertfald mig selv væk mange gange i løbet af de 45-50 km. ned til Salo og Bryans negle skulle nærmest amputeres fra rattet da vi havde oplevelsen bag os. Højdepunktet blev nået, da der pludselig holdt en scooter på vores vejbane lige efter et sving, så man ikke kunne nå at bremse men istedet måtte dreje udenom; BANG så var vort venstre spejl blevet til et puslespil, men det var intet mindre end et mirakel at bilen i den anden vejbane ikke drønede ind i siden på vores fine vogn. Det var altså ikke morsomt og vi var meget tilfredse, da turen fik en ende og vi nåede i sikkerhed på Camping Week-end.
Nu kan man så småt se vi nærmer os Nu VED vi at vi er kommet til Italien :)
De dejlige bjerge .... ... og vinmarker så langt øjet rækker

De næste 3 dage gik med afslapning, zumba i poolen, dykning og den evige jagt på de søde firben; alt i alt var vi glade bare vi fik tilbragt mindst 3 timer i poolen dagligt, spist ihvertfald 2 is og havde badetøj på fra morgen til aften. Nu havde vi pludselig 33-34 graders varme og selvom selvom det var dejligt, gispede vi også en lille smule. Campingvognen var igen en positiv overraskelse; den blev faktisk ikke så varm som jeg havde frygtet og forteltet var en endnu bedre overraskelse; nem og hurtig at sætte op (med letvægtsstænger) og med mange muligheder for at indordne sig div. slags vejr -- tja faktisk perfekt .. og der fulgte også et fint gulvtæppe med, så vi er i alle henseender godt kørende nu. Ungerne nyder det i fulde drag og kan tage sig en lille pause i vognen med en film eller en bog og hygger sig rigtig meget med at ha' dyner og madrasser istedet for oppustelige liggeunderlag og soveposer. Vi har talt om fænomenet om aftnen i forteltet og mener, at man kan kategorisere det som en alm. aldersbetinget (behovet for stigende luksus) opstigning i niveauet; vi har nok behov for at snakke om, hvad det egentlig lige var der skete i løbet af små 14 dage -- vi var sikre på at tilhøre én - måske to campingkategorier, men har nu helt ændret os til at tilhøre en helt anden kategori; dét i sig selv er jo ikke nogen sensation, men at vi begge var enige om at prøve noget nyt synes vi nu er lidt specielt :-) Men vi vil stadig altid elske både camplet og telt -- det er bare noget andet !
Forteltet er klasket op - overraskende nemt !! Har altid været min skræk Så er det bare med at blive kølet ned i en fart !
Den nye flotte Superslide på Camping Weekend Den bandit smider jævligt med vandet !
Pyyyyyh det er koldt :D Poolen efter lukketid
Den evigt skønne udsigt fra pladsen ... ... går man aldrig fejl af

På Camping Week-end var alt dejligt de første par dage, men efter et par aftner med minidisco, og en miniclub, der henvender sig meget til de små børn (dem har vi jo også haft da vi sidst var her for et par år siden), måtte vi alligevel sande, at vi er vokset fra pladsen. I takt med at børnene vokser får vi som familiecampister andre prioriteringer.

"Far - du er for tyk til denne bus"   :-(

Tøserne på minidisco
Flot foran toiletbygningen på Weekend Og palmerne samme sted er heller ikke ringe
Den lille bjergby Gardone Riviera På udflugt til Il Vittoriale
Flot udsigt over søen fra Il Vittoriale Der var mange mystiske ting. Det siges at ejeren ikke havde alle brikkerne hjemme ...
Hvordan de har fået et skib af den kaliber op på bjergsiden, må blæse i vinden Imponerende flot
Mor skyder med skarpt :) Konens gravsted - gætter vi på ...

På 4. dagen pakkede vi derfor sammen og kørte nordpå (AD MOTORVEJEN !!!) mod Camping Levico / Jolly, som vi hele tiden har haft som vort primære mål og efter 4 timers kørsel, hvor vi nu alligevel lige skulle ha' en lille udfordring; afkørselen mod Trento Centro var nemlig lukket så vi måtte af lidt før og måtte derfor tage en meget opadgående tur over et bjergpas med i købet og denne gang blev motoren altså lidt varm, men vi nåede igen vort mål og glædede os over at være kommet "hjem" ! Vi fik en dejlig plads (no. 86) i 3. række fra søen på en rimelig stor plads, men som stadig hører til i den billigere kategori og snart var vi klar til en dejlig svømmetur i søen, som er simpelthen så ren og dejlig -- lige midt mellem et par Dolomitter. Vi glædede os allerede til at gense de dygtige legeonkler/- tanter, som havde forgyldt vores sidste camping-oplevelse her på pladsen og vi blev ikke skuffede; Marco var dog den eneste, men han er også uforlignelig og selv vi voksne må overgi' os til hans charmerende humor og utrolige børnetække.

Camping Jolly/Levico's nye indkørsel/reception - SUPER nice Marco byder velkommen tilbage :)
"Æ Vun" i al sin pragt Strandløverne var ikke lang tid om at finde dykkebrillerne !!

Levico søen - så godt som lige uden for forteltet :)

Vi ankom her til pladsen onsdag d. 29.6. og igår d. 1.7. havde farmand; Bryan fødselsdag --- 37 somre kunne vi fejre og det valgte han skulle foregå på en 13 km.'s vandretur rundt om Levico søen; den vestlige tur havde en del udfordringer i form af stejle og til tider ret smalle ruter, men efter lidt over 3 timer var vi tilbage på pladsen, hvor de sidste 5-6 km. havde været rigtig flotte og givet lyst til at gentage succesen - måske. Vi sov ihvertfald godt efter et dejligt måltid, en ekstra stor is, lidt flere fødselsdagssange og til sidst et minidisco med exclusivt deltagelse af Anders og Farmand (Sandra havde sluttet sig til Animations'teamet, så nu var de 2 til at underholde det stigende antal børn på pladsen). Nu er vi så nået til 2. juli og vi ser frem til at få selskab af Lotte, Stig, Sofie og Lærke, som normalt er teltcampister på sommerferien (og ellers tager på både ski- og kulturferier med fly), men som syntes de ville prøve lidt luksus her på pladsen, hvor de ikke har været før og derfor har bestilt ophold i en af pladsens hytter. Alle vore 3 børn glæder sig til at hygge sig med de 2 piger, som de kender og vise dem pladsen og vi ser også meget frem til at se dem igen og håber, at de vil elske pladsen ligeså meget som vi gør. Pladsen er specielt populær i egne rækker; der er rigtig mange italienere på pladsen, som på os virker som et kvalitetstegn; ligesom man finder de bedste spisesteder dér, hvor de lokale spiser, må det samme gælde for campingpladser :-) Dog spottede vi en ægte slange i vandet i forgårs, men der var heller ikke ét eneste menneske i vandet, så vi har med held forklaret børnene at de forsvinder så snart der kommer folk i vandet (psstt .. jeg var også kureret en halv dags tid, men igen - så viser det jo bare, at søen er fuld af liv pga dens renhed !!).
Farmand fejres på behørig vis Turen rundt om Levico søen er startet

Én af de utallige smukker udsigter på turen - flere følger

Søndag tog vi en tur op i bjergene, som en af vore Hollandske naboer havde talt lidt varmt om til Bryan, så vi skulle "bare" op til Passo di Manghen. Det gik også
fint indtil det altså virkelig gik opad og jeg er ikke imponerede over deres sikkerhed; æv - hvorfor skal man udsættes for sindssyge højder, hvor de manglende
sikringer får livet til at passere revý om og om igen -- jeg fik dog taget nogle billeder, men selve præmien; et kendt helligt sted øverst oppe var så overrendt, at
det var umuligt at finde en parkeringsplads, så vi fortsatte turen til nedkørslen og jeg har aldrig oplevet så stejle og så bratte hårnålesving for slet ikke at tale om at vejene var totalt uegnede som dobbeltsporet vej, så da der pludselig dukkede en porsche op i den modsatte vejbane op, døde jeg og tog mine første vingetag som engel --- heldigvis havde resten af familien ikke et helt så endelig en opfattelse af tingene og jeg besluttede mig for at finde tilbage i min krop og beherske min angst ! Bryan var selvfølgelig dygtig og nogenlunde god til at opfatte min totalt manglende humor i situationen, så resten af tilbagevejen blev en positiv oplevelse med noget bedre veje og nogle rigtig flotte views over landskaberne, som indeholdt Trento områdets vinrute :-)

Flot view ud over dalen ved Borgo, inden det rigtig begynder at gå opad

Nu har det gået opad noget tid :) Dernede har vi jo lige kørt Deroppe kører vi om lidt :D   tsk tsk o O (Sån en bette knold)

Check - en tørstig 407'er fungerer fint i højderne

Pitstop - lige ved de italienske pyramider

Masser af vinmarker på Trentino's vinrute

Martino, Marco & Sandra står for underholdingen i MiniDisco

Og vupti .. så blev vort team udvidet med vore søde venner, som hurtigt ligeledes fik et positivt indtryk af camping pladsen; de havde også været heldige og slog til ved et "last-minute" tilbud på en mobile-home til ca. ½ pris for en uge - godt gået folkens :-) Så blev hyggen igen opgraderet og ungerne fik legekammerater; de havde ikke rigtig haft held til at finde nogen inden da ! Sørme om ikke også Animazione fik et medlem til; én rigtig sød fyr ved navn Martino, som vi også havde haft fornøjelsen af sidste år ... og så fik den bare ikke for lidt til mini-disco *wuuhuuu :-) I like it *ss Herefter fortsatte vi sådan set med at arbejde på vore begyndende svømmehudsgevækster. Alt imens hyggen florerede forsøgte jeg ihærdigt at lære lidt italiensk; sætningen "pestato il gatto" som siden blev "pestato il postino" fik dog prisen for vore yndlingsudtryk (Du træder på katten og du træder på postbudet) *ss Mandag morgen skal dog lige nævnes; der mødtes Lotte og jeg til en gang yoga kl. 8 og vi sejlede over til en badebro sammen med 2 andre danske piger og en hollandsk herre ... det var en anderledes oplevelse i meget smukke omgivelser og vi kunne ihvertfald begge mærke virkningen dagen efter; lektionen blev ledet af en professionel, indisk yoga lærer, så jeg tror vi begge følte at vi drev lidt gæk med ham, da vi ikke havde heeeelt fat i den meditative del, men derfor syntes vi alligevel vi havde fået det ud af det, som vi havde håbet :-)
Til bingo i børneklubben Gitte foran det hyggeligste pizzaria i Levico - der var bare lukket ....

Her på pladsen har de også dyr; 4 geder, 2 påfugle, 2 kaniner og en ret halt fasan; i mellemtiden har disse dyr endda fået selskab af et par høns som går og skraber hyggeligt. Marco udtalte en smule bekymring, da han havde set vore piger gå op og fodre gederne med en ordentlig skål gulerødder; mente at hvis gederne fortsatte med at spise som glubske ulve, ville det nok ende med at vi kunne holde en barbecue med dem over ilden (eksplomderet af grådighed *ss ) *griner (nu holder vi dog lidt igen med gulerødderne for de er nu lidt sødere i levende live ;-) )  Tirsdag løb Lotte og jeg en tur op ad den østlige side af søen, men jeg fjols havde været så naiv og tro, at jeg nok godt lige kunne løbe lidt uden strømper i skoene -- jeg blev klogere, så jeg måtte låne en sok af min lidt mere velforberedte løbepartner -- alligevel endte det med 5 vabler (én for hver km. vi løb (og gik) :-/ ) ... men det var lidt fedt at det lykkedes at komme ud og motionere lidt :-) Om aftnen var der danselektioner i samba, salsa m.v. ... vildt fed musik og rigtig dejlig stemning :-) Desværre nærmer vi os nu efterhånden lørdag, hvor vi alle kører videre; vore venner kører ned til Gardasøen og vi kører nordpå til Königsee. Fredag får vi pakket siderne til forteltet ned og gør så småt klar til at køre videre næste dag. Vi får også vasket sengetøj - ikke luksus når man når har småsvedet hver nat .. eller storsvedet for familiens patriarks vedkommende .. det var så 4 vask vi fik vasket for røverkøbet af eur. 4,- pr. vask (inkl. vaskepulver og skyllemiddel). Lørdag vågnede vi lidt før end sædvanligt og fik stille og roligt pakket det sidste sammen og fik taget afsked med vore venner og de søde mennesker fra Animazione; Sandra, Martino og Marco, som igen har gjort vores ferie ved Levico uforglemmelig :-) Med en lille tåre i øjenkrogen kørte vi afsted mod det sydligste Tyskland.

Camping Levico/Jolly's geder, påfugle, kaniner & andet godtfolk Farvel til Italien og de dejlige Dolomitter *snøft*

Vi skulle køre 348 km. fra Levico Terme til Berchtesgaden i det meget sydlige tyskland og vi landede her på Camping Allweglehn kl. 15:30 efter en meget fin tur og jeg var positivt overrasket over omgivelserne allerede omend den sidste del af turen bød på hårnålesving og 12% stigninger .. dog blev den største udfordring tilovers til de sidste 300 mtr. op til campingpladsen ... stigningen var her på mindst 15% og på skiltene stod at man skulle koble ned til 1. gear og jeg må indrømme, at jeg var temmelig imponeret, da vi faktisk landede på pladsen uden problemer --- fantastisk god lille bjergged vi har i vores Peugeot 407 :-) (men der var nu nogle grønne grise tilstede i bilen og jeg taler ikke om dem, der findes i Angry birds !!!)