Sommerferie 2010 - Østrig / Italien  -  Del 1

Del 1 Østrig  -   Del 2 Italien
Flere og større billeder i Galleriet  (Billeder ikke klar endnu) -  tilbage til Forsiden

Afgang og overnatning i Straubing:

Lørdag morgen kl. 04:30 (som altid; gaaaab) kørte vi ud af indkørslen i Lunderskov - helt vildt ferieklar og - trængende !!!
Turen ned gennem Tyskland gik fint; ingen køer - kun nogle vejarbejder - så vi landede på vores overnatningsplads i Straubing (en lille ø omringet af floder til alle sider). Pladsen var hyggelig og havde potentiale, men oplevelsen blev ødelagt lidt af en halvgnaven krejler (efter Bryans mening), som tillod sig at ta' betaling for 2 pladser fordi jeg ved en fejl kom til at sige, at vi havde 2 bittesmå telte (vi ville jo overnatte i vore små iglo-pop-up-telte). Bryans forsøg på at få ham til at indse, at det var ret så latterligt, da vi jo havde vores store telt som disse 2 små telte kunne have været inde i mindst 6-7 gange, var forgæves. Pyt .. nu skulle vi så heldigvis kun være her én nat så vi skulle da lige nå at hygge os lidt før sengetid .. MEN det blev så som så med hyggen for myg var der godtnok mange af og de var SULTNE efter dansk blod. Kun jeg; æ' kuon i æ' hus, gik fri .. ellers blev hele familien suget godt tomme for blod og myggene kunne knapt holde sig i luften pga deres tykke maver :-(

Opsætning i Straubing i syd Tyskland

Opsætning overstået 5 minutter senere :)
De mikro små popup telte til en hurtig overnatning Flot flot plads - her toilet/bad/køkken bygning

Maltatal i Østrig:

Videre gik det så næste dag, men til forskel for dagen før, hvor vi kørte 990 km. skulle vi om søndagen kun køre 299 km. ned til Kärnten og der ankom vi kl. 14:30 ! Vi fandt os en fin plads på Terassencamping Maltatal og fik genset værterne, som vi jo også havde hilst kort på til Herning Messen. Vi havde en fin udsigt over lidt Alper og var rigtig godt tilfredse; ungerne var specielt meget glade for klappedyrene; kaniner og geder, samt ponyerne, som stod klar til en ridetur hver formiddag kl. 10 :-) Deres pools var rigtig fine og der fik vi selvklart en del tid til at gå siden vi havde 30-31 grader hver dag i den uge, vi tilbragte der. Hver formiddag kl. 9:30 kørte seniorchefen afsted med sin traktor og turistvogn bagpå og så blev man fragtet afsted rundt i området, som bare var bjergtagende smukt og ungerne elskede denne hyggetur. Vi var også så heldige, at de på poolområdet fik kontakt til nogle søde danske piger på hhv. 8 og 11 år og der var bare omgående kemi, så vi så ikke så meget til Caroline og Maria, men det var en fornøjelse. Siden viste det sig også at vi forældre havde mere tilfælles end børnene, så det var bare rigtig hyggeligt. De tog så desværre afsted videre til Kroatien et par dage før end vi havde planer om at smutte op til Tirol, så der blev lidt tomt. Anders hyggede sig nu også rigtig meget og fik også lidt far-søn tid i restauranten når der blev vist VM fodbold .. og ellers blev der tumlet godt rundt i den fine pool og givet en masse salat m.v. til dyrene ! De fik endda afprøvet hvordan et morderne hø-loft kan rumme lidt klatre muligheder. Vi havde hjemmefra (dvs. Bryan havde) læst om Kärnten Cards, som kan købes hvorefter en masse oplevelser i denne egn bliver gratis.
Alperne rejser sig smukt - som altid På plads på Maltatal
De lokale bjerge og vandfald i stavlevis
Flere vandfald ... Anders & Farmand på kravletur

Den første tur op i højderne tog vi på 2. dagen; op til den berømte dæmning Kölnbreinsperre, hvor James Bond engang er sprunget ud fra; en fin tur hvor vi så flere flotte vandfald. Højde er ikke just mit store nummer (men jeg prøver at undgå at overføre det til børnene, selvom Anders nu længst har luret mig) så jeg holdt mig diskret væk fra Skywalken, som nærmest hænger ude i intetheden og hvor gulvet er gennemsigtigt *puha På vej ned igen, sagde Bryan lige pludselig *Åh nej" .. og det er forbudt oppe i bjergene, medmindre vi har voksenbleer med i bilen, for det lille udbrud har en sær virkning i min mave ! Men jo -- pludselig ville bilen ikke tage accellere med mindre end 2500 omdrejninger. HELDIGVIS gik det nedad .. havde det gået opad havde det set sort ud. Vi kom dog ned og fik nået vort næste mål; et vandland med fine rutschebaner, hvilket var det eneste vi manglede på vores campingplads og da vi var færdige med at svømme og plaske var bilen o.k. igen og kunne accellere igen -- vi fik det selvfølgelig checket på et værksted, men de kunne kun slukke for alarmknappen :-/
Dæmningen med den nye Skywalk Mulle & Mor blev "på land"

Selvfølgelig skulle vi da så op i en bjergbane (hvor slemt kan det mon lige være tænkte jeg nok INDEN jeg stod ved foden af denne; Reisseck Bahn) -- meget strategisk havde Bryan ventet med at nævne, at lige denne bjergbane havde strækninger med 82% stigning, så det var som at overgive sin families liv i hænderne på disse togførere, hvilket i sig selv var en prøvelse uden sammenligning. Men jeg ville ikke kunne se dem forsvinde op ad bjerget uden at være blevet gået helt bersærk, så det var bare med at gå ind i denne vanvittige opfindelse og så håbe det bedste. Jeg kan vist uden at lyve sige, at det helt klart har været den mest grænse-overskridende og sindsoprivende ting jeg nogensinde har gjort og jeg har ingen planer om at gentage turen - EVER !!!  Utroligt nok var det de sidste par km. oppe på toppen af bjerget, der skulle vise sig at være de frygteligste, da togskinnerne lå helt ude på kanten af bjerget (.. og de så ikke nye ud !!!) og så var det ellers bare dyb, dyb afgrund *FØJ  Bryan var da heldigvis tilfreds og ungerne fik tildels også en oplevelse ud af det (jeg havde altså held med ikke at skilte alt for meget med min afsky og skræk- men fik da sendt et hav af bønner afsted endnu længere op !!). Efter en lille gåtur på toppen, hvor Anders fik formet en snebold af lidt evig sne, tog vi en dyb indånding - sendte lidt flere bønner afsted - og begik os afsted på (ikke hjemturen men NEDturen ) og der var ingen grænser for taknemligheden da vi endelig kom ned på jorden igen.
Reisseck Bahn - med sine 82% stigninger :-) Blandede følelser hos det meste af familien ...
Smukt og goldt på toppen Anders, Maria of Farmand på vej højere op
Anders har fundet en klat sne, og laver sommersnebolde :) Udsigt over Millstätter søen

Nå .. men selvom jeg havde fået bjerge nok skulle Bryan og Anders selvfølgelig op og prøve en Rodelbahn; ovenikøbet på Bryans 36 års fødselsdag d. 1. juli -- rigtig fint; en slags sommer-bobslæde tur ned ad et bjerg og det så rigtig sjovt ud, men opturen skulle jo foregå på en ski-lift (som i mine øjne så lidt" pindede" og ustabile ud!!) og der kunne jeg altså ikke lige se Caroline alene i sådan én - nixen !) og så skulle der jo ligesom også være én på jorden, der kunne filme dem når de kom susende ned med vind i håret *ss . Vupti så var de nede igen og sjovt havde det været så det var bare fint :-)

Stationen i dalen - skiliften op til Rodelbahn Video - Farmand & Anders kommer "susende"

Herefter besøgte vi Wild-Park på vej hjem til camping pladsen igen og den lå selvfølgelig også i et kuperet landskab, så her fik vi vandret et par kilometer og fik også her en rigtig flot udsigt over dalen - og dyrene var sjove; altid en oplevelse at se dyr tæt ! Desuden havde de en imponerende udstilling af udstoppede dyr; endda en giraf, grizzly- og isbjørne; meget flot præsenteret - bestemt et besøg værd (dette var også en del af Kärnten Card oplevelserne som var gratis når dette kort var købt (mener vi gav ca. 90 euro for os 5, hvor Caroline var gratis, for én uge).
Herefter var det med at komme hjem i poolen og kammeraterne, samt at få tændt op i grillen :-)
Krondyr - helt uden hegn/afskærmning - den er STOR Bjergbestigning i den dejlige Zoo
Bryan hygger sig med en afrikansk kvinde :D Mor under angreb !!
Ned til Millstätter søens bred Tilbage til hygge med vennerne
Klar til vandretur på Maltaberg Sidste bjerg restaurant inden den vilde natur
Efter ca 100m drejede vi allerede forkert ... *G* Flotte sommerfugle der holdt sig indenfor et område af 2 kvm
De SVEDER, for det går OPAD Denne sten blev vores destination - de er trætte

Anders på heksetur henover Drachen Schlucht - der er vel noget der ligner 50 meter ned. Alpernes længste hængebro.

Videre til Tirol Camp i Fieberbrunn:

Lørdag middag kørte vi videre op til Tirol, selvom vi havde Italien på tale også, så holdt vi fast i planen om at køre til Tirol.
Desværre var den ene af blæserne i motoren stået af, så turen blev lidt uventet og rigelig spændende, da den pludselig lyste "STOP" i panelet; den var blevet for varm på vej op ad en bjergside, hvor vi ikke kunne køre ret hurtigt med vores oppakning. Efter en lille pause kunne vi så krybe det sidste stykke op og vi nåede campingpladsen, som lå meget smukt. Selve campingpladsen var rigtig lækker; en fire-stjernet plads med fokus på wellness og afslapning. Meget lækkert poolområde og fin legeplads, samt kanon børneunderholdning; en sød pige ved navn Simone var klar til at lege med børnene kl. 10 hver formiddag og om eftermiddagen kl. 14 var der planlagte ture o.lign. - eks. fik vore 3 størrelser privilegiet med at være de eneste på en vandretur med Simone op til Lauchsee, som var en sø et par km. fra campingpladsen ad små hyggelige skovstier -- alle 3 var meget glade for hende :-) Selve pladsen viste sig dog at have nogle uønskede sidegevinster; en hel horde dræbersnegle kom snigende fra alle sider når aftenen satte ind og allerede dagen efter vi var ankommet, blev himlen en anelse mørk og så blev der godtnok bare bulret og lynet. Sørme om ikke også det snart stod ned i lårtykke stråler, så vi gik desværre ikke fri for at opleve en seriøs østrigsk regnskylle. Det gik heldigvis over igen, men tidligt næste morgen blev Bryan vækket ved larmen af regn igen og denne gang var det endnu værre og selv han blev en anelse bekymret for om teltet mon holdt tæt; faktisk var det så kraftigt at der kom regndamp gennem teltet; næste morgen lå der små søer af vand ovenpå vores sovekabiner, men vi havde da heldigvis ikke fået noget ned i hovedet.
Så er vi videre til Tirol Velankommet i dejlig varme
Udsigt til natursøen fra solsejlet Fra poolen og op mod teltet
Anders har dyppet sig i det dejlige wellness pool anlæg Aften i idylliske Tirol

Næste dag blev vejret fint igen; ca. 26 grader og vi gik en fin tur ned til Fieberbrunn og fik en lækker is. Anders har på denne ferie fået rigtig smag for skak og hvis han ikke var i poolen sammen med Maria og Caroline og én af os voksne, så var han igang med at spille skak med hvem, der nu havde lyst, på det overdimensionerede skakbræk på pladsen.
Desværre kom regnen igen næste dag og denne gang fik det rigtig overtaget og vi var helt nede på 14 grader, så jeg lå i en sovepose og læste og prøvede at holde varmen, men resten af familien var lidt mindre kuldskære. Dog blev der et mindre ophold i regnen ved 14 tiden og så var målet altså også fuldt, så efter meget kort vurdering af situationen, fik vi pakket vores ting og telt i løbet af 1 3/4 time og sagt pænt farvel til Tirol; nu kapitulerede vi og drønede mod det altid dejlige Italien :-)
Anders: Er der strøm i hegnet? Far: Nej, det er jo stof snor !  Anders: AAAAVVVVV Besøg i den lokale kirke i Fieberbrunn
Der var nu alligevel lige lidt strøm i :-D
Regn i Tirol 14 grader - FARVEL OG TAK

Del 1 Østrig  -   Del 2 Italien
Flere og større billeder i Galleriet (Billeder ikke klar endnu)  -  tilbage til Forsiden