Ferie på Camping Union Lido’s Dog Camp

Ferie på Camping Union Lido’s Dog Camp (“Fido” pladserne) 2016

Camping Union Lido i Cavallino er én af de rigtig store campingpladser her ved adriaterhavets nordligste kyst; beliggende  ca. 25 km. fra Venedig  og er Italiens første 5 stjernede campingplads. Her har vi nu tilbragt en uges tid og er blevet noget klogere på det lille hjørne af Italien:

Vi har reserveret en dejlig stor plads på Dog Camp, som er et relativt nyt koncept på Union Lido. Det første indtryk, da vi ankommer lige over middag fredag d. 1. juli, er at her ser velplejet og indbydende ud. Alle campingpladser i Italien (ihvertfald dem vi kender) holder middagslukket og her gælder tidspunktet fra kl. 13 til kl. 15 som siesta. Vi bliver derfor nødt til at gå lidt rundt indtil vi om en time må få vores bil og vore pakkenelliker med ind.

[shashin type=”photo” id=”3425″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Velankommet byder Union Lido velkommen med hele 5 check-in assistenter, der kommer hen til bilerne og checker gæster ind. Alt sammen klaret gennem bilruden 🙂

Naturligvis mener vi, at vi efter indchekning er berettiget til at gå ind ad hovedindgangen, men det bliver vi venligt men bestemt stoppet i; hunde må nemlig ikke være andre steder end i nederste del af pladsen, som netop er Dog Camp, og der er ingen andre muligheder end at gå ud på hovedvejen uden for pladsen for at gå ind via en port længere nede. Der er ingen fortov på den venstre side af vejen, så vi går i græsset og føler os egentlig ikke så velkomne. Da vi så kommer ind med vores kort, som vi fik ved receptionen (stregkode scanner ved porten), bliver vi igen mødt med blomster og velplejede hække, som vi går langs indtil vi når til indgangen af Dog Camp.

[shashin type=”photo” id=”3426″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Fie er mere end tilfreds med at komme ind, og møde denne skål med dejligt rent vand.

[shashin type=”photo” id=”3427″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]
Dog Wellness salon – her kan købes diverse sæbe/shampoo til hunde, samt alt muligt andet fra godbidder til kødben.

Vi bliver vejledt og hjulpet af en effektiv servicemedhjælper og finder en plads,  der ser acceptabel ud; den første er meget sandet og vi vil gerne ha’ lidt mere græs til vores store telt; Kampa Croyde 6 air classic. Oprindeligt er det en strand, som er blevet omdannet til campingplads, så det er svært at få græsset til at gro. Vi er glade for at se mange høje træer overalt, så der er mulighed for at finde en plads med god skygge – alt efter om det er aften eller morgen skyggen helst skal dække pladsen. Der er primært 3 typer træer, der dominerer; 2 slags løvtræer og pinjetræer. Speciel pinjetræerne kigger vi lidt bekymrede på; de er jo kendte for at huse myg og specielt Maria har været så utroligt angrebet af myggestik, så det ville kunne ødelægge en ferie for hende og os. Jeg har dog købt Tea Tree Oil sæbe, som skulle kunne afskrække dem lidt og diverse myggemidler. De sprøjter hækkene og den nederste del af træerne for myg mandag aften og det er et middel, der er harmløst for mennesker (baseret på naturprodukter).

[shashin type=”photo” id=”3428″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Der er masser af frie pladser at vælge imellem på Dog Camp. Her er det nogen af dem med rigtig meget græs, men til gengæld mindre skygge – pest eller kolera når man er i telt.

[shashin type=”photo” id=”3429″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Den 1. myg blev hurtigt spottet, men efter der blev sprayet for myg, var det ikke slemt.

Lige efter ankomsten får vi registreret Fie hos en sød dyrlægedame, som også administrerer en velassorteret butik med alskens legetøj og tilbehør til de firbenede. Fie’s chip bliver bippet og diverse oplysninger bliver noteret. Vi bliver informeret grundigt om den parasit, der er forekommende i Norditalien; parasitten, der overføres via myg, kaldes hjertorm. Ubehandlet kan hjertormen forårsage skade på hundens hjerte og derfor anbefales, at man giver hunden en slags tablet, når man har forladt norditalien; dog senest 30 dage efter at være ankommet hertil. Tabletten koster eur. 10,- og den køber vi naturligvis og vi får et rødt hjerte til Fie’s blå hundepas, hvor datoen for indtagelsen noteres.

[shashin type=”photo” id=”3430″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

I samme område ligger Dog Bar – her er det dog fadbamser og andet mundgodt der severes, så den burde nok hedde “Dog’s Best Friend Bar” 🙂

Lige ved siden af dyrlægehuset og tilbehørsforretningen ligger en tiltalende bar; “Dog Bar“, hvor man må tage sin hund med, mens man får noget at drikke eller spise. Fie får dog øje på en foruroligende ting; de har også en hundepool !!  Vantro kigger hun på, at en labrador boltrer sig i vandet og faktisk ser ud til at more sig, mens ejerne kigger på fra poolen til mennesker lige ved siden af. Hvis ens hund ikke er overbevist om at svømning er en mulighed, kan man henvende sig til personalet, så hunden kan få svømmeundervisning ;-P

[shashin type=”photo” id=”3431″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Fie er ikke helt sikker på, at det der våde element er beregnet til vuffere …

[shashin type=”photo” id=”3432″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Fie bliver dog hurtigt klogere 🙂 Det viser sig da også at Fie er en ganske habil svømmer !

Om aftenen (tiden har vi ikke lige tjekket) går vi ned på den strand, som er tilknyttet Dog Camp og det er den eneste del af stranden, hvor hundene må være. Her solsenge, som kan lejes for et mindre beløb, samt en lille bitte legeplads (ikke til hunde 😉  ).  Fie synes at en strand til hunde er helt unødvendig, men må dog konstatere, at andre hunde er helt pjattede med at få dyppet poterne og lege i sandet. Så hun tjekker da lige og kan lige gå med til at gå i vandkanten 😀  Vandet er dejlig lunt, så man kan vel ikke just kalde det afkølende .. men nemt at komme i.  Da vi vil tilbage på pladsen igennem stien i skoven, er porten låst. Klokken har åbenbart passeret 21; her låses portene ned til stranden nemlig. Der kommer dog hurtigt en hjælpsom portner og lukker os ind.

[shashin type=”photo” id=”3433″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Der skal nifles inden vi går ud på stranden …

[shashin type=”photo” id=”3434″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Og der var det så – det der kæmpestore våde element … På trods af forsikringer om skønt og varmt vand, lader Fie sig ikke lokke. Fødderne var grænsen !!

Næste dag kigger vi os omkring på pladsen og vi konstaterer, at Dog Camp kun omfatter ca. 10 % af hele campingpladsen. Der ligger 16 sanitære bygninger fordelt jævnt på hele pladsen, som består af ca. 2000 pladser, samt hytter/telte/mobile homes osv; det er i sandhed en ferieby. For at lette transporten rundt på pladsen kører der en shuttle bus / tog rundt på pladsen, dog er ingen af stoppestederne placeret i Dog Camp,men lige udenfor, så der er ikke langt uanset. Den nærmeste sanitetsbygning ligger også lige udenfor hegnet af Dog Camp, men afstanden er ikke større end alle andre steder.

[shashin type=”photo” id=”3435″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Det lille tog der fragter folk rundt på den store plads. 3 toglinjer er der. Der er sgi mere end vi har hjemme i Lunderskov 😀

Til Dog Camp er også tilknyttet en Wellness bygning til hunde, hvor man meget professionelt kan vaske sin hund under sikre vilkår og iøvrigt nusse lidt ekstra om sin firbenede ven, så den bliver klar til at komme med op i sengen efter en hel dag i sand og saltvand osv  😀  Derudover er der 2 timers gratis hundesitting, hvor man kan få passet sin hund, mens man hygger sig på restaurant, stranden eller badeland m.m.. Vi indlogerede Fie i 1,5 time, mens vi var i badeland med nogle venner; hun fik sin hundekurv med og hun fik en skål vand med ind i aflukket. Bygningen er meget skyggefuld og dermed kølig, hvilket er et must i den italienske varme. Da vi hentede hende var hun naturligvis glad for at vi ikke havde bortadopteret hende; hun bliver ikke passet ret tit (læs; aldrig), men hun havde ikke lidt afsavn i den forstand. Det kan ihvertfald anbefales at benytte denne ekstra facilitet og skulle det vare lidt længere end 2 timer, koster det eur. 5,00 pr. time.

[shashin type=”photo” id=”3436″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Hundebad – ved siden af wellness salonen. Her kan vuffer bades under sikre forhold.

På den anden side af hovedvejen ligger Cavallino Sport Center, hvor man kan træne agility med sin hund, MEN desværre har de lukket når ens hund er ved at være klar til leg efter en varm dag, hvor skygge og vand er det primære. Efter vores mening burde agility banen være åben lidt længere om aftenen, da vores hund ihvertfald ikke har tænkt sig at være aktiv i 30 graders varme og fuld sol, for der er ikke megen skygge på banen. Udover agility er der mulighed for både ridning, bueskydning, fodbold osv osv.

[shashin type=”photo” id=”3437,3438″ size=”medium” columns=”2″ order=”user” position=”center”]

Agility banen – så meget fin ud – desværre var her lukket de 3 gange vi var forbi.

Og så vil jeg ikke undlade at bemærke, at vi nu en del gange har oplevet, at porten ind til Dog Camp ude fra hovedvejen, ikke vil åbne ved hjælp af scanningskoden på kortet. Idag blev det dog Bryan for meget efter en cykeltur med Maria, hvor de måtte vente ca. 15 minutter og til sidst måtte cykle op til receptionen for at komme ind; det må kunne gøres bedre når nu det er langt den korteste og eneste vej, når man skal ud og ind på pladsen med sin hund.

[shashin type=”photo” id=”3439″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Bazaren – alt hvad man kan ønske sig i badedyr, håndklæder, skateboards, trækvogne osv osv osv

Omend man pga af sin hund er blevet tildelt en af de bagerste pladser og man ikke kan gå lige så frit omkring på hele pladsen, som man kan på de fleste andre pladser, er Union Lido alligevel noget specielt. Hvis man vil, kan man uden problemer holde 14 dage – 3 ugers ferie på denne plads uden overhovedet at skulle bevæge sig udenfor pladsen; priserne i supermarkederne, div. andre butikker samt restauranter er meget rimelige og ligger ikke mærkbart over priserne udenfor pladsen; måske lige undtagen vand på flasker. Der er mange restauranter og caféer. På stranden er der et par barer, hvor man også kan få lette anretninger og her kan man opleve live musik mindst en gang ugentligt. Der er vinbar, forlystelsespark, frisør, minigolf, spillehal, diverse forretninger (sko/bøger/foto osv osv.)

[shashin type=”photo” id=”3440″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

En af restauranterne – rigtig rigtig hyggeligt.

[shashin type=”photo” id=”3441″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

og en vinbar lige i nærheden – her kunne vi dog heller ikke komme med hund.

Hvis man gerne vil ud at se noget, kan vi varmt anbefale cykelture ud fra pladsen; gerne Lio Piccolo som kan sammenlignes med vadehavet; et utroligt smukt naturområde med masser af fugle og fisk, som kan lave foruroligende store bølger ;-P

[shashin type=”photo” id=”3442,3443″ size=”medium” columns=”2″ order=”user” position=”center”]

[shashin type=”photo” id=”3444″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

På cykeltur ud til Lio Piccolo

[shashin type=”photo” id=”3445″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Hjemad snuppede vi omvejen over Punta Sabbione, så vi lige kunne få et glimt af færgerne til Venedig. At man så blev fristet over evne, af nogle utroligt kolde og velvoksne fadbamser …. ja, det ved enhver der cykler nok, at det er en lidt dum idé. Puuhh man får tunge ben.

[shashin type=”photo” id=”3446″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Når benene endelig fungere igen, finder vi selvfølgelig lige en vejside bix, hvor de sælger “Wein vom Fass” …. Pyh det godt vi snart er hjemme på Unionen igen 😀

Man kan også sagtens cykle ud til Punta Sabbione, hvorfra færgerne til Venedig sejler for meget rimelige priser; det billigste vi så var eur. 5,00, men det har nok også kun været for turen dertil.  Vi nåede ikke så meget mere, men fandt dog også en fin grønthandler som også solgte olier og Wein vom Fass; det kan godt anbefales, selvom det nok er bedst mens man er på ferie her – egner sig ikke til at gemme. Det er absolut dejlig vin til utrolig rimelige priser.

[shashin type=”photo” id=”3447,3448″ size=”medium” columns=”2″ order=”user” position=”center”]

Hytter hytter og atter hytter

[shashin type=”photo” id=”3449″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Union Lido har udlejningshytter i mange mange forskellige modeller.

Slutteligt er der et hav af tilbud, som pladsen arrangerer;

der går bus til Venedig ca. en gang i timen -1/2 dags udflugt til Murano-Torcello-Burano – opera ture til Verona – Venedig by night – udflugt til Treviso med vinsmagnin – udflugt til Burchiello  – forestilling i Veronas arena – udflugt til Dolomitterne og Cortina – Prosecco vinsmagningstur osv osv …. — med andre ord, så er der mulighed for at glemme alt om sin bil, men istedet lade sig fragte rundt til sine foretrukne udflugtsmål i forskellige prisklasser.

[shashin type=”photo” id=”3450″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Der er endda fundet plads til en skildpadde Ø 🙂

Vi mødte et par fra Kolding, som jeg kender fra mit arbejde og de har holdt deres sommerferie på Union Lido hvert år siden ´73 og de er ikke de eneste, der kommer igen og igen. Netop danskere møder vi helt utroligt mange af; faktisk føles det lidt som om vi fylder 2/3 del af pladsen, så Union Lido må jo ramme noget, som vi efterspørger i forbindelse med ferie.

[shashin type=”photo” id=”3451″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

[shashin type=”photo” id=”3452″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Diverse badelande og pools rundt omkring på pladsen.

For os, der var på Union Lido’s Dog Camp og lido’en for første gang, var følelsen lidt delt; Maria på 14 og Caroline på 11 år var vilde med pladsen og i særdeleshed deres vandland; Aqua Park Laguna, som er den største af de 2 vandland på pladsen. Anders på 15 (som allerhelst ville være blevet hjemme) syntes, at pladsen var for stor og for larmende; lidt overraskende faktisk. Bryan og jeg, som nok er mere til bjerge og natur, blev mere positive hen over ugen; vi var ret glade for at finde ud af, at der faktisk var fine naturoplevelser når man bevægede sig lidt væk fra de store veje. Efter vores mening fungerede Dog Camp dog ikke optimalt på trods af de specifikke tilbud til hundene; vi følte os lidt afsondrede – der var meget larm pga det koncentrerede antal hunde og der mangler  i den grad en separat indgang til denne nederste del af pladsen.  Union Lido Vacanze er dog hele tiden igang med at forbedre pladsen og er jo heller ikke blevet tildelt 5 stjerner for at hvile på laurbærene, så vi er sikre på, at de også nok skal få styr på de ting på Dog Camp, som mangler lidt opmærksomhed; det fortjener helhedsindtrykket, for det er virkelig en flot plads, som oser af en stræben efter det perfekte ferieparadis.

[shashin type=”photo” id=”3453,3454″ size=”medium” columns=”2″ order=”user” position=”center”]

Udstyr

[shashin type=”photo” id=”3455″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Lige på den anden side af vejen, ligger pladsens Camping butik. Den må siges at være virkelig velassorteret i både diverse udstyr, og reservedele til både campingvogne og telte af alle mærker ! Og det endda til ret rimelige priser.

Www.altomcamping.dk har tidligere lavet en video reportage om pladsen, som stadig kan findes på portalen  og det er også gennem Ann Karina og Bjarne Søby at kontakten mellem os og Union Lido er blevet formidlet – tak for det 🙂

Tak også til Union Lido for en dejlig uge og vi ser frem til at komme tilbage om et par år eller 3 til en endnu bedre oplevelse på Dog Camp 🙂

[shashin type=”photo” id=”3456″ size=”xlarge” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Indgangen til “The Wild” – et indhegnet område på Dog Camp, hvor vufferne kan løbe frit rundt uden snor.