Sommer 2024 – Del 7 – tur gennem Slovenien, som ender i Østrig

Del 7 – tur gennem Slovenien, som ender i Østrig 😋

Som mange campingpladser og spisesteder i både Kroatien, Montenegro og Bosnien, skal også opholdet på Camping Marta betales kontant. Vi kunne ha’ sparet lidt gebyrer ved at ha’ haft kontanter med fra DK, MEN det forudsætter, at vi havde vidst dette på forhånd, så deeettt ….. Tip – hæv kontanter på rigtige bank ATM’s – ikke de ukurante, da gebyrerne ellers ryger endnu længere i vejret !

Den første plads vi ankommer til i Slovenien – Camp Kecek, lige i udkanten af Maribor by. Egentlig en ok plads, meeeen vi vil hellere lige op i bjergene og se om ikke den udvalgte plads der, liiiiige kan byde på det sidste WAAAOW 😁

Camping Marta kostede eur. 46,- pr. døgn – inkl. alle tillæg. Billigst på turen var pladsen på Hvar og i Bosnien med ca. eur. 20,- pr. døgn. Da vi betaler på vej afsted, fortæller Marta, at øen Krk i højsæsonen, kan byde på køer på over 3 timer – der er én bro til og fra Krk, men færgerne bringer også turister til øen, så det hele stopper helt til. Sgisme godt – igen – at vi er et par uger før på vej … og det forstærkes af den stigende varme, som nu er på vej fra Grækenland – det mærkes. Selv i skyggen og om aftenen er det trykkende og luften står HELT stille. Vi må nordpå !! Senere oplyses det på nyhederne, at netop de lande, vi lige har været i, rammes af strømafbrydelser – ganske vist kun et par timer, men i 35-36 grader bliver det hurtigt helt utænkeligt – fy for den da !!!

I Kroatien kan postevandet drikkes, så vi har fyldt alle vore vandflasker; vi bruger kun MEGET sjældent strøm på AC’en, så nedkøling foregår på god gammeldags manér; vi åbner vinduerne 😉 Grænsen til Slovenien kører vi lige igennem, modsat fra Bosnien og ind i EU som var bemandet – både af toldere og grænsekontrol – så der hang vi jo lige en times tid; de ville endda lige kigge ind i vort feriekaos, men opgiver hurtigt – det kunne ellers ha’ blevet en rodet affære, som ville ha’ efterladt skuffede toldere lidt grønnere i hovedet 🤢 vil da ikke afvise, at de ville kunne rende ind i mere end et par snavsede underhylere 😋 Vi er jo på ferie 😂

Alle tiders bedste aftensmad (som det jo altid er, da vi altid er pisse sultne – aftensmaden er ofte vores eneste måltid …) Kyllinge tomatkompot med masser af løg og røde kartofler – og sæføli hjemmebagt Naanbrød, lavet på østrigsk gær – kroatisk mælk og polsk mel 😍 Det var satme godt 🥰

Vejrudsigterne til Kärnten ser lidt skumle ud; der er både tordenskyer og masser af dråber, så vi bliver enige om at køre efter et par campingpladser ved Maribor – lidt mere østligt end vi havde håbet, men her var de bedste vejrudsigter. Slovenien bød på virkelig smuk natur og lignede lidt Østrig – dog uden de helt høje tinder.
Vi når frem til den først mulige plads – lige efter at ha’ ladet bilen på en af de få ladestandere i Slovenien – og umiddelbart ser Camping Kekec fin ud, men vi er ikke helt overbeviste; der mangler noget udsigt og luft, så vi kører videre til en plads, der har fået endnu bedre anmeldelser; Aunt Lena’s Camp.
Efter ca. 35 km. kører vi ind ad en grusvej ind i en skov – spændende – men der er fine træskilte, der viser, at vi er på rette spor. Det går pænt nedad, så hvis ikke vi havde haft brede dæk, havde jeg været en anelse bekymret. Vi når frem og de ser faktisk en anelse overraskede ud – de er igang med at pumpe balloner op og vi får at vide, at de dagen efter skal holde bryllup for en af døtrene, men vi er velkomne til at overnatte omend det vil blive en larmende omgang – søde, det er de, men vi takker pænt nej tak 🙂

Nedkørslen til Tante Lena’s Camp. Vi var bange for at denne meget skrånende parkeringsplads var camp området, men det var jo så meget værre – det hele var klargjort til datterens bryllup så vi måtte tøffe videre med uforrettet sag. OG vi rendte tør for Slovenien, så den må gemmes til en anden gang.
Tilbage på Camping Murinsel. Det ER nu fedt at have nogen backup pladser rundt omkring i EU, som vi bare VED ikke skuffer, når nu de andre kandidater har skuffet dagen lang. 🤗

Campingpladserne ligger ikke ret tæt i denne ende af Slovenien, så … vi ender med alligevel at køre til Østrig. Måske vi har ordet “fjols” stående i nakken, men vi føler os alligevel ikke helt så dumme; vi har konstateret, at dette land bestemt er en mulig feriedestination, da der også er fine cykelveje – måske bare lidt mere ovre i den vestlige ende, hvor Adriaterhavet er tættere på og der er flere overnatningsmuligheder.
Heldigvis ligger Camping Murinsel i Murtal (tæt på Graz) ikke længere væk (ca. 150 km.) end at vi kan nå frem inden det bliver alt for sent. Det er en meget velholdt, rolig, smuk plads – med meget sød værtinde og den skuffer ikke – vi får endda en fabelagtig plads med hæk omkring- lige overfor nr. 2 servicebygning, som endda indeholder en rigtig hyggelig camping-dagligstue, hvor TV’et naturligvis viser fodbold 🙂

Pladsens fine sø, som efter sigende skulle være god at bade i 🙂 Vi har det dog stadig til gode – vi er blevet lidt forkælede efter at have oplevet Kroatiens havvand 😉
IKKE forstyrre Hr Jensen, nu han ENDELIG er kommet igang med sin første bog siden folkeskolen 🙈😂

I løbet af natten regner det en smule, men da vi vågner er der behagelige 20 grader og vi skal SÅ meget ud at cykle. Vi vil ikke ud på den samme tur, som vi cyklede, da vi var her sidste år i september, så vi tager en rute nede i dalen – Murradweg, som er utroligt godt skiltet .. da vi endelig rammer ruten på hjemturen ;-P Dejlig frisk luft med duft af hø, dyr, skov – bare mums 🙂 Vi kigger lidt nærmere på Judenburg – men som alt andet i Østrig, så er centrum af byen helt død; om søndagen holder de i den grad hviledagen hellig .. og så alligevel; det kæmpe shopping område lidt udenfor byen var alt andet end lukket; ingen regel uden undtagelse ;-P

Fru Jensen har lidt svært ved at kapere Østrigs skønhed 🤩 Dale, marker, skove og floder – mums

Bryan er begyndt at få lidt ondt i en tand, som blev rodbehandlet for et års tid siden og det er desværre kun blevet værre, så vi begynder at indse det uundgåelige; vi må tilbage til Stettin, hvor vi også på udturen fik ordnet et tandlægebesøg 🙄 Han får skrevet til dem og får en tid til tirsdag, så vi er ikke helt rendt tør for tid endnu. Vi kunne sagtens ha’ brugt en dag eller 2 mere her på Murinsel, men pakker sammen efter 2 overnatninger .. og næste mål er et, som jeg har set frem til; Dresden 🙂 Gode venner; Kaj og Karna har anbefalet byen og det er tid til endelig at besøge den – forhåbentlig – smukke by.

Kirketårnet i Judenburg – 19 etager højt – der ER dog elevator 🙂
Byens springvand og endnu en lille bedebiks 😎