New York 2012 – Dag 1

D. 17. marts 2012  –  Rejseblog blog

Så blev det simpelthen afgangstid; vi fik taget afsked med ungerne og Farmor og ønskede dem en fantastisk uge og kl. 9:30 kørte vi afsted med kurs mod Hamburg og der var heldigvis absolut ingen problemer med trafikken, så vi landede i god tid selvom vi måtte parkere bilen i den fjerneste ende af P8, som i forvejen ligger flere km. fra lufthavnen, men lufthavns shuttle bussen kom hurtigt og hentede os. Først herefter begyndte udfordringerne, som undertegnede dog har hygget sig lidt med sidenhen; Bryan har jo helt tjek på hvad der er tilladt at pakke i håndbagagen m.v. og han mente også at have taget alle forholdsregler mht sin Zippo lighter .. ikke desto mindre så måtte han igennem security køen 4 gange før end de var tilfredse; den skulle både være tom for vat, væge, benzin og endda stenen kom ud. Men det lykkedes til sidst mens jeg gik og savlede i en af deres lækre parfume afdelinger 🙂   Der var heldigvis stadig god tid til afgang, så vi sad og holdt øje med landinger og afgange, mens Bryan gjorde sit til at mine sommerfugle fik lidt næring ved hver gang at fortælle, hvor meget mindre det fly vi skulle med til Amsterdam var i forhold til dem, der nu taxiede rundt ude i lufthavnen ;-/    Jeg må indrømme, at den altså også var ret bette, men der var o.k. plads til benene i den Fokker 70 (KLM Cityhopper) og turen til Amsterdam gik også fint, selvom vi kunne ha’ ønsket os lidt klarere vejr.

[shashin type=”photo” id=”1061″ size=”large” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Hamburg lufthavn

[shashin type=”photo” id=”1064″ size=”large” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Fed stor ryger kupé i Schiphol lufthavn – nu Bryan’s favorit lufthavn 🙂

Vi landede kl. 16 i Amsterdam og Schiphol Lufthavn var rigtig fin og Bryan var tilfreds med at finde en “rygerkupé” og vi fik os en kold lille fadøl, men der var ikke tid til det store, da vi skulle flyve igen kl. 17:45 mod New York — nu var jeg lige så glad for at vi havde overlevet den første tur *suk  😉  Nå .. vi skulle igennem et sikkerhedstjek mere inden vi kunne stige ombord på vores Jumbo fra KLM, men selvom jeg syntes vi var heldige med at skulle sidde på 2. række efter døren (så var vi tæt på nødudgangen 😉  ), så skulle heldet hurtigt blegne ved mødet med de 3, der skulle sidde på sæderne foran os; det var 3 meget forkølede rumænere, der ihvertfald godt ville ha’ siddet på nogle dyrere pladser; stewarden fra KLM var meget tålmodig, men kunne ikke stille noget op og det var vi egentlig lidt trætte af; hvor fedt ville det lige være at være kommet til New York for at lægge sig syg 2-3 dage efter ankomst pga baktusser i flyet !??  NOT !!!!  I det mindste var der fremragende underholdning i form af små skærme bagpå hvert sæde og der var dejligt mange film at vælge imellem alt imens man lige kunne følge med i, hvor langt man var nået og hvor højt og hurtigt man fløj. Vi lettede til tiden og kunne så bare læne os tilbage os vente på at de næste 7½ time gik.

[shashin type=”photo” id=”1066″ size=”large” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Den er godt nok godt nok noget af en kolos denne kæmpe !

Pladserne i denne kolos var desværre lidt smallere end i den første, så specielt Bryan måtte op og gå lidt rundt nogle gange; han sad altså også lidt i spænd – ikke så fedt. Turen overthere gik bedre end forventet og vi landede i JFK en time før end forventet, så det var dejligt — ingen af os havde lukket et øje, så vi var en anelse bøvede efterhånden og blev lidt lettere irriteret på hinanden. På flyet var vi blevet rigtig godt forplejet med god mad og snacks, så KLM var helt sikkert i top mht servicen. Vi havde dog ikke ventet at skulle stå i kø i over en time for at blive tjekket i tolden efter ankomst; dvs. nærmere indrejsepolitiet eller hvad sådan noget hedder; der skulle tages fingeraftryk og billeder af hver enkelt — vi havde ret så ondt af dem, der kom sidst ud af flyet — det ville blive langt over midnat før end de var kommet igennem — ikke ret smart for sådan et tjekket land at holde turister fangen i sådan en kø i flere timer 🙁   Da vi havde hentet bagagen gik det i fuld firspring ud til et airtrain; Bryan havde skam styr på lektien hjemmefra og vidste hvor vi skulle skifte osv. — det var fedt, for nu var trætheden var at overmande os; Bryan havde ikke sovet ret meget natten forinden og mit søvnbehov gør at, efter midnat gør man klogt i at gå en stor bue rundt om mig 😉

[shashin type=”photo” id=”1067″ size=”large” columns=”max” order=”user” position=”center”]

Ca. kl. 22 lokal tid – (kl. 3 dansk tid) ankom vi på Hotel Clarion og vi blev modtaget venligt og professionelt (tror heller ikke han turde andet efter at have kigget på os !!!  😉 Værelset oversteg faktisk min forventning, selvom jeg ikke rigtig var i stand til at vise begejstring på det tidspunkt !   Endelig kunne vi dumpe ned i dynerne — ellers ihvertfald den amerikanske version af slagsen; dobbeltlagen med tæppe, så vi kunne ligge og hive i hver vores retning i løbet af natten 😉

[shashin type=”photo” id=”1068″ size=”large” columns=”max” order=”user” position=”center”]